دکسترومتورفان پی یا شربت دکسترومتورفان برای چیست
نوشته شده توسط : نایریکا

پس اگر سوال شما این است که شربت دکسترومتورفان برای چیست جوابش بند آوردن سرفه موقتی می‌باشد.

دکسترومتورفان با اثر مستقیم بر مرکز سرفه‌ی مغز باعث قطع سرفه می‌شود. تهیه‌ی شربت دکسترومتورفان از داروخانه نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارد.

با این حال، بدون نسخه از دادن داروی سرماخوردگی و سرفه، از جمله دکسترومتورفان، به کودکان زیر ۴ سال پرهیز کنید. مصرف این داروها در نوزادان و خردسالان ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

احتیاط در مصرف شربت

در صورت عدم بهبودی سرفه پس از ۷ روز و گلودرد پس از ۲ روز و همچنین ظهور راش‌های پوستی، تب بالا، سرفه‌ی همراه سردرد مداوم، آسم یا افزایش فشار خون، موضوع را به پزشک خود گزارش دهید. بروز این علائم بیانگر این موضوع است که مشکلات پزشکی دیگری وجود دارد.

قرص‌های لوزی شکل دارو را با احتیاط در دهان حل کنید تا خطر خفگی کمتر شود.

قبل از مصرف این دارو، در صورت داشتن حساسیت به آن پزشک یا داروساز را مطلع نمایید. اگر در کل به هر دارو یا ماده‌ی دیگری هم تاکنون آلرژی داشته‌اید، ذکر کنید. این شربت ممکن است مواد غیرفعالی داشته باشد که سبب بروز آلرژی شوند. 

قبل از مصرف دارو، سابقه‌ی پزشکی خود را به پزشک بگویید. مخصوصاً اگر مشکلات ریوی مثل آسم و آمفیزم دارید او را مطلع نمایید.

این شربت ممکن است باعث سرگیجه یا خواب‌آلودگی شود. الکل و مواد تفریحی مثل ماریجوانا هم می‌توانند باعث ایجاد سرگیجه و خواب‌آلودگی شوند. تا وقتی این حالت‌ها رفع نشده، پشت خودرو نشینید، با دستگاه کار نکنید و خلاصه کاری انجام ندهید که نیازمند هشیاری باشد. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید. در صورت مصرف ماریجوانا با پزشک خود در میان بگذارید.

این شربت شاید آسپارتام داشته باشد. اگر مبتلا به بیماری فنیل کتونوریا یا هر عارضه‌ای هستید که نیازمند محدودیت آسپارتام (یا فنیل آلانین) در رژیم غذایی دارد، با پزشک یا داروساز در مورد آن گفتگو کنید.

در طول حاملگی، استفاده از شربت دکسترومتورفان تنها در مواقع ضروری مجاز است. هنوز معلوم نیست که این دارو وارد شیر مادر می‌شود یا خیر؛ بنابراین قبل از مصرف آن با پزشک زنان خود مشورت نمایید.

در صورت اوور دوز دارو چه کار باید کرد

اگر فردی دچار اوور دوز شده و علائم وخیمی مثل غش کردن و مشکل تنفسی دارد با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. علائم اوور دوز ممکن است شامل ضربان قلب تند، استفراغ، تعریق، دستپاچگی، مستی، توهم، مشکل در راه رفتن، عصبانیت و خواب‌آلودگی شدید باشد.

تداخلات شربت دکسترومتورفان کودکان

داروهای خاصی وجود دارند که نباید همزمان مصرف شوند. در بسیاری از موارد دو داروی مختلف برای اثرگذاری بهتر باید همزمان با هم مصرف شوند. در رابطه با این دارو، پزشک شما ممکن است مایل به تغییر دوز باشد. رعایت احتیاط هنگام مصرف دارو ضروری است. هنگام استفاده از دارو، متخصص سلامت باید بداند که شما از چه داروهایی در حال حاضر استفاده می‌کنید. تداخلات زیر بر اساس اهمیت آن‌ها انتخاب شده و لزوماً همه‌ی موارد را شامل نمی‌شود.

استفاده از شربت دکسترومتورفان همراه با داروهای زیر توصیه نمی‌شود. پزشک شما باید بداند که نباید این داروها را برای شما تجویز کند. بهتر است به جای آن‌ها از داروهای دیگری استفاده کند.

Clorgyline

Iproniazid

Isocarboxazid

Moclobemide

Nialamide

Pargyline

Phenelzine

Procarbazine

Rasagiline

Selegiline

Toloxatone

Tranylcypromine

عوارض سلامتی مهم در مصرف شربت دکسترومتورفان

وجود مشکلات سلامت و بیماری‌های مختلف ممکن است برعملکرد دارو تأثیر بگذارد. مطمئن باشید که پزشک خود را از سایر مشکلات پزشکی‌تان باخبر کرده‌اید. مشکلاتی از قبیل:

- آسم: از آن‌جا که شربت دکسترومتورفان سرفه را کاهش می‌دهد، دفع ترشحات مخاطی ناشی از آسم که در مجاری هوایی وجود دارند، دشوار می‌گردد.

- دیابت (دیابت شیرین): بسیاری از داروها حاوی قند هستند. این ویژگی در تنظیم قند خون تأثیر می‌گذارد.

- بیماری‌های کبدی: دکسترومتورفان ممکن است در بدن تجمع پیدا کرده و عوارض ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.

- سرفه همراه با خلط: از آن‌جا که این دارو سرفه را کاهش می‌دهد، دفع ترشحات مخاطی موجود در مجاری هوایی دشوار می‌گردد.

- تنفس آهسته: شربت دکسترومتورفان ممکن است سرعت تنفس را آهسته‌تر کند.

- برونشیت مزمن

- آمفیزم ریوی

منبع سایت:

https://virtualdr.ir/61748-dextrometorphan/




:: موضوعات مرتبط: اخبار پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 23 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: